Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

søndag 8. august 2010

Fortjent tap

Jeg har akkurat kommet meg hjem etter å ha sett Stabæk mot Strømsgodset i Telenor Arena.
Skuffelsen over tapet er der enda, men det var et fortjent tap. Godset vant fortjent.
Det som er bekymringsverdig er at kampen ble beskrevet med at bortesvake, skadeskutte Strømsgodset skulle spille mot Stabæk. I utgangspunktet 3 poeng til bærumslaget.
Til å være Tippeligaens dårligste bortelag, skadeskutt til og med må jeg innrømm at det var imponerende av Godset å kjøre over Stabæk som de gjorde.
”Power play” jo, sa en av tilskuerne bak meg, og jeg kjente der og da, at ja, han hadde helt rett.

I pausen ble Haslums piker 13 lag hedret av arenaen og intervjet av Ingebrigt Steen Jensen. Treneren hadde lært av Stabæk, først på ballen, spill ballen, tæl og innsats, var suksesskriterier for seieren.

Og der burde Stabæk lært, slik Steen Jensen også sa, av Haslums pikelag. Og det oppsummerer også hvorfor Stabæk tapte.
Strømsgodset var til de grader først på ballen, spilte ballen best og mest presis, hadde betraktelig mer tæl og innsats og hvis man tar med de faktorene som heter at Strømsgodset løp mye mye mer og mye mye fortere enn Stabæk så trenger man for så vidt ikke noen ekspertkommentatorer til å si så mye mer.

Bevegelse er også en nøkkelfaktor. Og for Stabæks del ble det symptomatisk og Diogo da Costa Oliveira kom inn på banen og hadde et godt løp oppover høyresiden, kikket rundt seg og stoppet opp. Slo ut med armene og spilte ballen bakover igjen. Ingen bevegelse i Stabæk, og da Diogo slo frustrert ut med armene så beskrev det kampen med fem sekunders kroppsspråk.

Ikke er det noe poeng å diskutere taktikk, eller spillesystem eller hvem som skal trene laget. Spillerne har vist før at de klarer å løpe fortere, løpe lengre, møte ballen, bli med på løp, være først på ballen, takle, krige, vinne dueller og ha innsats utover 100%.
Dette må de finne frem til igjen.
Det er ikke verre, eller enklere enn det og hvis de ikke gjør noe med det vil det bli vanskelig å vinne neste kamp mot Hønefoss, og vi vet hvor det laget ligger på tabellen.

Alltid, uansett!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar