Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

torsdag 10. november 2011

Spill for galleriet



Jeg vet ikke hvor alvorlig vi skal ta Norges fotballforbund når de nå lar påtalenemda innstille til strenge straffer for klubbene og personene som har brutt reglene forbundet med overgangssaken til Veigar Pall Gunnarsson. Ikke fordi jeg ikke anser denne saken for alvorlig, men fordi jeg ikke helt føler at fotballforbundet bør gå foran med moralsk eller etisk pekefinger, eller noen annen finger for den saks skyld.

Presidenten er skuffet over det han kaller ukultur i norsk fotball.

“Det viser at norsk fotball har en vei å gå når det gjelder fair play og moralske verdier”

Da er det bedre å vise moralske verdier og økonomisk fair play som når NFF ga TV rettighetene til Canal + for en milliard, eller hva det var, uten at TV2, som nå har rettighetene som også ga en milliard eller noe for noe år siden, fikk være med å leke, altså komme med anbud på produktet norsk toppfotball. TV2 med dets ledere og fotballjournalister var tiårets mest indignerte og kalte NFF, nettopp, umoralske og at de utviste særdeles liten grad av økonomisk fair play.

Nå er det jo det som er problemet, at det er for mye penger i norsk fotball, les TV rettigheter til Tippeligaen, eller for lite penger, les Stabæk eller andre klubber som sliter med økonomien, og blir bedt om å vise økonomisk fair play.

Det er jo ikke til å stikke under et tribunesete at Stabæk og Vålerenga har det man kaller “driti på draget” når det gjelder denne saken.  Fotballforbundet, les stedets voktere av høy moral, fordømmer, og kommer til å dømme.
Det var og er stille fra andre klubber. Veldig stille. Kanskje greit det.
Rosenborg gikk tidlig ut og sa at slikt skittent spill ville de ikke være med på, de ville ikke skade omdømmet sitt.
http://www.vg.no/sport/fotball/ligaer/frankrike/artikkel.php?artid=10022638
Var det derfor Pall G gikk til Enga?

Det viste seg jo også at RBK kunne tenke seg en slik kreativ avtale, men de gikk ikke så langt at de signerte.

Hoftun har senere lagt seg helt flat for at de også kunne tenkte seg å være med på slike avtaler.

Jeg synes heller ikke synd på Nancy i denne saken, for jeg er ganske sikker på at de også har noen økonomiske svin på skogen.

Men som fotballsupporter og eier av sesongkort på lokal tippeligaarena har jeg brukt både masse tid og penger på å følge produktet norsk toppfotball. Jeg ser de bærer fair play fanen høyt ut før kampene, men hvor mange klubber kan stå rakrygget å si at de ikke har økonomiske svin på skogen? 
Er det derfor det var så stille, at ingen ville kaste den første steinen, fordi den økonomiske stien de selv hadde gått ikke var så ren som de ønsket å fremstille? 
Rosenborg kastet for så vidt en stein, en liten en, og fikk den i retur med renter.

Jeg har ikke peiling, bortsett fra at tre lag som siden 2005 til sammen har tatt 5 seriemesterskap alle har skittent økonomisk unfair play mel i posen i denne saken. 
Er det kun de? Eller er alt som har med overganger og penger i norsk fotball delt i to, en presentasjon utad, og en økonomisk kreativ innad, som bare noen få vet om.

Jeg aner ikke, men min tiltro til norsk fotballs håndtering av penger og avtaler har fått et skikkelig skudd for baugen og har en unfair slagside som de sliter med å rette opp uavhengig av om en President er skuffet over ukulturen i norsk fotball.
Jepp, Herr President, det hjelper stort på å rette opp slagsiden for det norske fotballpublikum.

Da er det bra at produktet norsk toppfotball er av høyeste kvalitet da.

Og, hørte jeg Mikel saken?

Dette har skjedd før, og bare tiden vil vise om det vil skje igjen.

Til neste gang.

Omar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar