Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

torsdag 4. november 2010

Årets spiller?



Jeg har i noen dager tenkt litt på kommentarene til Nils Johan Semb forrige søndag da han skulle rangere de fem fotballspillerne som er innstilt til årets spiller på TV2 sporten
De fem er, Pontus Farnerud, Anthony Annan, Petter Vaagan Moen, Frode Kippe og Moa.


Stem på årets spiller i Tippeligaen

Uten tvil fem av de beste spillerne i årets tippeliga, men jeg har ikke tenkt å kommentere om valget av disse på sportslig grunnlag, og det er heller ikke det jeg har tenkt på de siste dagene.

Nils Johan Semb var klar på at Anthony Annan var årets spiller i Tippeligaen.
Han er sjefen for norsk fotball. Semb altså.

Jeg stusset på at Semb velger Annan uten å nevne episoder som trekker ned helheten for spilleren, som for eksempel da han hadde hånden sinn opp i en motspiller et sted solen ikke skinner nettopp for å provosere, og har tidligere tatt en Mike Tyson da han bet i brystet til en annen spiller. Selvfølgelig vet jeg ikke hva som er sagt før disse episodene oppsto, men det er uansett ikke slike ting man gjør på en fotballbane i Norge, eller hvor som helst i verden.

Ok, dette er en kåring av beste spiller, og det ligger ingen moralske føringer i utvelgelsen, men likevel så får det meg til å få litt dårlig magefølelse.
Er det slik at det sportslige er mye viktigere enn fair play, eller skal man ta kåringen for det den er, nemlig en sportslig kåring?
Er det slik at hvis du er best så kan man se gjennom fingrene på at spilleren har vært i flere forholdsvis uheldige episoder?

Burde Semb lagt til en sidekommentar at slike episoder vil vi ikke se på norske fotballbaner, eller er det helt greit at han fokuserer kun på hva Annan har gjort sportslig?

For meg skurrer det litt når Semb uforbeholdent skryter av spilleren Annan. 

Norges Fotballforbund sier at ”med fair play skal vi styrke fotballens rolle som formidler av positive verdier til barn og unge”

De sier videre at”…den skal preges av respekt og toleranse..”

Jeg er jo helt enig at Anthony Annan er en fantastisk fotballspiller, men mens hans tidligere trenere som Hamren og Jönsson uttalte hver gang han havnet i en uheldig episode ute på gresset at dette ikke var akseptabelt og at de skulle ta det med spilleren, har Eggen tatt en annen holdning og bagatalisert hånda i rompa hendelsen direkte på TV samtidig som han prøvde å hersketeknikke Martin Andresen ut på sidelinjen.

Semb er sjef for toppfotballen i Norge. Jeg er ikke i tvil om hva han mener, men jeg føler at man kan klare å også se andre nyanser enn kun det sportslige i en slik kåring, spesielt når en av kandidatene til de grader har vært i fokus for nettopp unfair play…og til syvende og sist gjør barn og unge det de voksne gjør, ikke det de sier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar