Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

onsdag 9. juni 2010

VM minner 2

Et av de første VM minner jeg har er finalen mellom Vest Tyskland og Nederland i 1974. Av en eller annen årsak så holdt jeg med Vest Tyskland, mens jeg i ettertid har hørt at de fleste holdt med Nederland.

Nederland sto jo for totalfotballen med utsprung i Ajax. Lekende og til tider vakkert. Vest Tyskland sto for maskineriet. Men det var nok først og fremst pga Franz Beckenbauer at hjertet sto nærmest Vest Tyskland den gangen.
Er ikke det minste rart at han ble kalt for Keiseren.
Og med seg hadde han spillere som Paul Breitner, Uli Hoeness, Sepp Maier og ikke minst "Der Bomber" Gerd Müller. Bayern Munchen gjengen, og nettopp Bayern Munchen var et av favorittlagene mine, så da var det kanskje ikke så rart at jeg holdt med Vest Tyskland i finalen i 1974.

Nederland ja. Jeg holdt med Nederland fire år senere da de spilte ny finale. Siden har jeg hatt et godt øye med Nederland også :-)

Se highlights fra finalen i 1974 her!

Til neste gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar