Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

torsdag 10. juni 2010

VM minner 4

Først og fremst må jeg bare kommentere Cuprundens exit av flere Tippeligalag. Lillestrøm, Molde, Aalesund og Stabæk røk ut denne gangen. I forrige runde røk Brann og Vålerenga ut.
Skal ikke dvele mer med dette enn å konstatere at debatten om det sportslige nivået i Tippeligaen kan legges død for en stund.
Slik jeg ser det er nivået i toppserien altfor dårlig i forhold til lag fra lavere divisjoner.
Da er det bare en ting å gjøre, slutte å diskutere nivået og gjøre noe med det.

Så over til VM minne nr. 4.

I 1994 deltok Norge i VM for første gang siden 1938! Forventnignene var skyhøye, landet var i en elektrisk stemning og ”alle” skulle se første kampen mot Mexico.
Alle så kampen også, over 2 millioner mennesker fulgte kampen på TV den varme sommerkvelden i 1994.

Norge vant 1-0 etter en scoring av Kjetil Rekdal. En Rekdal som ikke smilte når han scoret, men bare løp tilbake til midten. Senere fikk vi jo vite hvorfor. Men Rekdal kom inn som reserve og scoret det første norske målet i VM siden før 2.verdenskrig.

Det var stort og for første gang følte jeg at Norge var med i det gode selskap, ikke bare fyllmasse i VM kvalifiseringsgruppene.

Her er det historiske målet til Rekdal i 1994

Dette klippet fra Norge – Mexico er litt lengre enn de forrige klippene jeg har postet, men det er artig å se slutten av kampen og ikke minst høre Arne Scheie i sine glansdager.
Verdt noen minutter foran skjermen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar