Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

torsdag 10. juni 2010

VM minner 5

I 1986 så vi at et middelmådig lag kan bli verdensmester, så lenge man har verdens beste fotballspiller på laget. Ikke bare verdens beste, men kanskje verdens beste gjennom tidene.
Diego Maradona tok Argentina hele veien til pokalen.

Nå har alltid jeg vært en større Pelé fan enn Maradona fan. Selv om jeg aldri opplevde Pelé, fikk jeg med meg hele Maradonas karriere. Fra skuffelsen av å ikke bli tatt ut på VM laget i 1978 til kokaindommen i 1994.

Jeg tilga aldri Maradona ”Guds hånd” mot England i 1986.

Se Maradona leke Guds hånd her.

Av hele mitt hjerte håpet jeg at England skulle vinne mot Argentina, men måtte innse at et lag som hadde Maradona blant sine 11 var dømt til å vinne.

Selv om jeg var enig at Diego var en særdeles god fotballspiller har jeg, og hadde aldri den store sansen. Gi meg heller en Edison Arantes do Nascimento (Pelé) selv om jeg som sagt aldri hadde sett han ”in action”.

Men det er et mål jeg aldri glemmer. Hvor Maradona starter på egen halvdel, 65 meter fra Englands mål. Dribler seg gjennom hvertfall 30 engelske spillere før han putter ballen i mål.

Se målet her

Og sånn ca 24 år senere må jeg innrømme at Englands lag i 1986 ikke var godt nok til å bli verdensmestere, og at jeg egentlig ikke bryr meg så mye om Maradona lekte Guds hånd lenger men målet hvor Maradona driblet seg gjennom hele England, det sitter spikret som et av de store VM minnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar