Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

mandag 14. juni 2010

VM minner 8

I 2006 skulle Frankrike revansjere det forsmedelige resultatet fra VM i 2002 hvor de som regjerende verdensmestere røk ut etter grunnspillet uten å score mål.
Et av de store spørsmålstegnene var om den ”gamle” kjempen, Zinedine Zidane skulle finne tilbake til storformen og føre Les Blues til ny VM tittel som 8 år tidligere.
Han hadde allerede et halvt år før VM annonsert at han skulle gi seg etter VM. Alle visste at Zizou skulle gi seg da VM startet. Og alle visste at for hver kamp som gikk nærmet det seg slutten for en av verdens beste fotballspillere noensinne.

Alle vet jo hvordan det gikk tilslutt hvor Zidane ”nikket” ned Materazzi. Etter min mening fullt fortjent og mitt syn på Zidane endret seg egentlig ikke. Det sterkeste øyeblikket i finalen var etter at Zidane hadde kastet fra seg kapteinsbindet og passerte sokkelen med VM trofeet. Uten å kaste et blikk på det. Uten å se seg tilbake i det hele tatt. Kampen var over, finalen var over og karrieren var over.

For meg var det største minnet at Zizou leverte varene så til de grader før finalen. Etter at Frankrike slet seg til neste runde etter uavgjort mot Sveits og Sør Korea og seier mot Togo detroniserte Frankrike de tre klare finalekandidatene, Spania, Brasil og Portugal. Mye takket være Zinedine Zidane.
Klippet fra Youtube under viser Zidane i fri utfoldelse mot Brasil og er akkurat slik jeg husker ham fra VM.
Før han ga Materazzi juling i finalen.

En stor fotballspiller og en stor mann!

Se og nyt Zidane mot Brasil her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar