Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

onsdag 9. juni 2010

VM minner 3

Kamerun slo gjennom i VM i 1990 med Roger Milla i spissen.
Men 8 år tidligere hadde jeg fått mitt afrikanske favorittlag. Kamerun deltok første gang i VM i 1982. De kjempet som løver, vant alles hjerter, men ble slått ut før mellomrunden.
Jeg husker at det var skikkelig kjipesen og må nok innrømme at noen ”pokker også” tårer rant nedover kinnet den sommerkvelden i 1982.
Siste kampen mot Italia. 1-1. Italia og Kamerun endte på lik poengsum. Men Italia gikk videre fordi de hadde scoret ett mål mer i grunnspillet. Jeg har ofte tenkt på hvordan fotballhistorien hadde blitt skrevet hvis Kamerun hadde slått ut Italia. Kanskje Brasil da hadde vunnet VM?
Hvem vet.

Et annet afrikansk lag bemerket seg også i dette mesterskapet, Algerie som faktisk slo Vest Tyskland. En av VM historiens største overraskelser.

Men laget mitt fra Afrika det året ble Kamerun. Løvene.

Her er klipp fra kampen mot Italia i 1982

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar