Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

lørdag 12. juni 2010

VM minner 6

Da er VM i gang!!

Synd at ikke Sør Afrika vant åpningskampen. Det hadde vært en drømmeåpning av mesterskapet.
Men åpningskamper ender ofte uavgjort, og da får vi leve med det.
I kamp nummer to spilte Uruguay mot Frankrike i en kamp jeg aldri kommer til å benevne i mine VM minner :-)

Men Peru i 1978 skal med i minneboken. Jeg husker godt Peru som overrasket stort i mesterskapet i Argentina. På en måte tok de over Brasils rolle siden Brasil i 78 ikke briljerte som de gjorde fire år senere.

Peru slo Skottland og tok førsteplassen i gruppespillet, foran Nederland som senere gikk til finalen. De spilte god og morsom fotball anført av Teofilo Cubillas som scoret 5 mål, kun slått av Mario Kempes som puttet 6 mål.

Se det fantastiske målet til Cubillas mot Skottland her

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å ta med Peru siden de ”la seg” mot Argentina i siste kampen slik at Argentina gikk til finalen og ikke Brasil. Men så mange år etter husker jeg de andre kampene som Peru spilte, og sånn sett i ettertid var det bra for Argentina og starten på demokratiske prosesser i landet at Argentina vant. Et lag som heller hilste på folket sitt under finalen enn diktaturstyret.
Kanskje Peru var så forutsende at de tenkte politikk og demokrati når de lot Argentina få finaleplassen :-)
Det hjalp hvertfall.

Se highligths fra kampen mellom Peru og Skottland her

2 kommentarer:

  1. Hei Odd Arne, artig blogg...jeg er litt for "ung" til å huske disse minnene, så lærer litt VM-historie nå. Som "latinamerikaekspert" kjøper jeg riktignok ikke helt den politiske analysen din, men det er ikke så viktig (en tapt Falklandskrig var nok viktigere for demokratisk utvikling enn et vunnet VM). Keep it up...og ha et godt VM!

    Leiv

    SvarSlett
  2. He he Leiv, takk for kommentar! Skal selvfølgelig ikke begynne å diskutere Sør/latinamerikansk politikk her. Overlater de analysene til deg :-)

    SvarSlett