Om meg

Bildet mitt
Særdeles sportsinteressert familiemann og upublisert forfatter med to og en halv skrevne bøker på samvittigheten.

torsdag 6. mai 2010

Look to Sweden

Det første innlegget jeg hadde på denne bloggen var en kommentar om norsk sportsjounalistikk.
Nå er det jo sikkert gangske få sportsjournalister som har lest akkurat det innlegget, eller i det hele tatt er enig eller har brydd seg om innholdet, eller om denne bloggen i det hele tatt.
Men jeg mener at sportsjournalister snart må forstå at idrett er mye mer enn stjernene.

Ikke det at jeg unner Petter Northug og Håvard Bøkko alt vel i OL, men jeg må ærlig innrømme at jeg er drit lei at all fokus er på disse to utøverne hver gang ski eller skøyter er i media.

Til og med når Håvard Bøkko trekker seg fra EM er han den som blir intervjuet mest. Og Northugmaniaen når nye grenser, og media gjør det de kan for å skvise mest mulig ut av gutten.

Hvis TV2 blir kalt fotballkanalen, må NRK kalles ski, eller rettere sagt Northug kanalen. For makan til oppmerksomhet skal man lete lenge etter.

Misforstå meg rett for jeg håper nevnte herrer soper med seg bøtter med medaljer fra OL, men det må finnes andre utøvere også? Og Bøkko/Northug bør vel også være interessert at noe av fokuset tas vekk fra dem?

Når det ikke finnes mer å skrive om i fotballens verden, skviser man siste dråpe ut av allerede syltynne nyheter som absolutt ingen egentlig er interessert i.
Slik begynner det også å bli med Northug. Her skal alt rapporteres om, fra den minste svetteperle til den største uinteressante nyheten man kan finne.

Og fokuset på Northug er blitt så stort at man ”glemmer” de andre.
Kristin Størmer Steira som ble nr. 6 i kvinnenes Tour De Ski var raskest opp slalåmbakken med fall!!
Det ble knapt nevnt.

Det fokuseres så mye på stjernene i idrettene at ingen egentlig vet hvem de andre er, som driver samme idrett. Stjernen skal skinne, og media pusser denne stjernen hver dag slik at den skal skinne mest mulig.
For mens allmenne nyheter får frem det store bildet, alle aktørene i en sak og graver dypt for å finne sannhet og mening, danser norske sportsjournalister rundt gullkalvene og forer lesere og seere med mer og mer om de få, og ignorerer spennvidden i idretten.

Jeg sier det igjen, norske sportsjournalister undervurderer den norske leser eller seer! Vi ønsker mer kjøtt på bena, og ikke mer suppe kokt på ingenting om stjernene i den enkelte idrett.

Før diskuterte mannen og kvinnen i gata om selve idretten, om utøverne og sjansene. Nå diskuteres det kun om stjernene i debattfora på nett. Diskusjonene rundt Bøkko/Mueller er et godt eksempel på dette. Debattene som har pågått er utelukkende om Håvard Bøkko, og det virker som det ikke finnes andre skøyteløpere i det hele tatt!

Og media er jo med på å nøre opp under denne tankegangen, fordi når Bøkko måtte trekke seg ble EM det dårligste mesterskapet på lenge sett med norske øyne, hilsen Dag Erik Pedersen.
Men har Herr Pedersen glemt Hege Bøkko? Ida Njåtun? Fredrik Van Der Horst? Våre tre debuttanter som virkelig markerte seg positivt med bronse til Hege Bøkko på 500 som beste resultat. Eller Maren Haugli som igjen kjemper om medaljer på 3000 og 5000? Eller Henrik Christiansen som tar en meget sterk 7.plass sammenlagt etter 7, 7, og 6.plass på 5000, 1500 og 10000? Og Sverre Haugli som ble nr. 10 sammenlagt etter 5.plass på 5000 som beste resultat?
Da er sportsverdenen blitt fordummende tabloid for alvor. (Og det har den jo vært en stund)
(Nå skal sant sies at Ove Eriksen og Geir Karlstad var flinke til å fokusere på alle de norske utøverne under EM sendingene)

Og når programlederen på Sportsrevyen avslutter innslaget fra EM på skøyter med å si at det var en trist helg for norsk skøytesport, men kanskje ikke så trist som disse pinlige tapene og viser klipp fra tre fotballkamper som visstnok var pinlige tap.
Ja da, akkurat da, synes jeg det ble ekstra trist å se på Sportsrevyen.

Nei, ingenting er som det var, og hvertfall ikke Sportsrevyen og sportslørdag og søndag.
Derfor har jeg vært utro i det siste.
Jeg har sett på svensk TV!
Jeg har sett på Sportspegelen søndags kvelder.
Og jeg har sett på sportssendingene i helgene. På ”Vinterstudion”

Er det bra? Jepp.
Er det verdt å se på? Jepp
Er det lov å være utro mot NRK? Jepp

Og om jeg har tenkt å se på OL sendingene fra SVT? Jepp, for alle som har sett VM i fotball sendinger fra SVT vet hvor bra de er!

Jeg skal ikke bruke mye tid på å forklare hvorfor sendingene er så mye bedre, men for alle som har lest innleggene mine vil nok forstå at disse sendingene er motsatt av kritikken jeg har kommet med her :-)

Look to Sweden, men det kan jo godt hende at jeg er i undertall her!

Til neste gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar